Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської                            олімпіади з української мови й літератури
7 клас
Українська мова
1.Перепишіть текст. Поставте необхідні розділові знаки та орфограми
( Кожна  правильна відповідь - 1 бал. )                                               15б.
Україн…ська піс…ня  це г…ніальна поетична біографія українського народу – писав Олександр Довженко. І справді протягом віків українці творили багатющу народно/поетичну спадщину, яку шанують у всьому світі. «Бувають щасливо обдаровані натури і бувають так само щасливо обдаровані народи. Я бачив такий народ музикант – це українці» – говорив Петро Чайковський.
Пісня завжди живила дух народу, надихала на боро…ьбу і мирну працю. Звучить вона і всюди в світі, куди  закинула наших співвітчизників доля єднаючи велику ….країнську родину.
 Тож хай і нині українська народна пісня  звучить у наших оселях, зігріваючи душевним теплом наші сер…ця.
2. Узгодьте числівники з  іменниками, записуючи їх словами.   4б.
2 (кілограми), перед 50 (слоненята), до 3 (вовки), після 12 (година), із 7 (зайці), у 45 (тигри), близько 239 (антилопи), за 1,5 (метр).               
3.Визначте відміну і групу іменників.                                             10б.
Снігур, олівець, п’ята, дощ, левада, прізвище, чиж, пальто, рій, сторож, Ігор, порося, маляр, кобзар, сталевар, секретар, школяр, сіль, ім’я, узбіччя.
4.Визначте слова, тлумачення яких подані нижче.                          4б.
1.     Спеціальне приміщення, де паряться й миються.
2.     Той, хто займається полюванням на диких звірів і птахів.
3.     Особа, що займає якесь приміщення як житло.
4.     Переміщення за допомогою транспорту або пішки далеко за межі постійного місцеперебування.                                                   
5. Відредагуйте речення.                                                                       5б.
1) Я подзвоню в дев’ять годин. 2)Приймаючи участь у самому найважливішому міроприємстві, Олена дуже захопилася ним. 3) Хлопець вдруг упав в обморок. 4)Переможці Всеукраїнського конкурсу імені Тараса Шевченко поїхали до Черкасів. 5) Получити гроші можна в банку на протязі двох тижнів.                                                                          
                                                                                                                  

                                  Усього:                            38б.
7 клас
Українська література
1. Напишіть твір на одну із тем: (1, 5 стор.)                               24б.
(12 - зміст, 12- грамот.)
          1. «Пісня – се джерело, з якого на здоровя довго ще будуть пити нащадки» (П.Грабовський).
         2. Автори, виконавці й герої коломийок – які вони?…
         3. Провідні мотиви повісті І.Франка «Захар Беркут».                                                                         
2.Дайте чіткі й лаконічні відповіді на запитання та виконайте завдання.
1)З якого твору ці слова?     До якого жанру та групи належать?     3б.
          Гей, хто в лісі, озовися!
Та викрешеш огню,
 Та потягнем люльки,
           Не журися !
2) Про що І.Франко сказав: «…І серед суспільності, і в науці вони  мають вироблену славу»?                                                                                       2б.
3) Про якого літературного героя ці слова   із якого твору: «Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин…»?                                                                           2б.
4) Коли Захар Беркут назвав Мирославу «недоброю дівчиною»?    2б.
5) Ким назвали нащадки Т.Шевченка після виходу у світ його «Заповіту»? 2б.
6 ) Що таке історична повість?                                                                     2б.
7) Яка основна думка балади Т.Г.Шевченка «Тополя»?                          2б.
                                                                   
3. Визначте ідею вірша. Випишіть усі відомі вам художні засоби.         8б.
Ті слова, що сиплють, мов з коробки,
Невагомі – довгі чи короткі…          
Що лишиться від такого слова?
Не зерно – одвіяна полова…
Ті слова, що цідять, мов з цеберка, –
Їхня суть приглушена й примеркла.
А краса – нетесана, дубова,
Одне слово, олово – не слово…
Ті слова, що ллють, мов із графина, –
Суміш аспірину і стрихніну.


Від цих слів бува невиліковна
Невимовна алергія мовна.
Ти слова дзвінкі бери з криниці –
Стебелисті, грайні, світлолиці.
Ти бери їх з чистого джерельця,
Що струмує в тебе коло серця.
З них і народилась наша мова –
Колискова, житньо-колоскова,
Повнозерна, срібна, чорноброва!  В.Бичко
                                                                                                        Усього: 47б.
                                                                                  Разом: 85 б.

Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
 Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
8 клас
Українська мова
1.     Запишіть  слова правильно.          12б.                                                                                   
Медико/генетичний, ново/грецький, мінерально/сировинний, зовнішньо/політичний, теле/радіо/апаратура, народно/визвольний, з/діда/прадіда, термо/гідро/динаміка, нижче/підписаний, піз..ній, гіган..ський, безсовіс..ний, цінніс..ний, виїз..ний, заздріс..ний, кіс..лявий, тиж..невий, пристрас..ний, міжоблас..ний, зап’яс..ний, захис..ний, буревіс..ник, волос..ний, капос..ний.
2. Укажіть правильну відповідь або відповіді: ( за кожну правильну відповідь зараховується 2бали).                     6б.                    
2.1. У якому рядку поєднання слів не є словосполученням?
А Густий кущ, стояли в кущах, старий чорногуз, золоті руки
Б працювати з папером, картата тканина, заплющити очі, добре працювати
В день втомився, минають дні, квіти розцвітають, море грає
Г приїхав давно, полоти картоплю, розцвітати пишно, закінчити роботу
Д весела розповідь, читати роман, гуляти по вулиці
2.2. З’ясуйте, яке з речень є поширеним називним
А З полови хліба не спечеш (Народна творчість).
Б Ведмедя не налигаєш (Народна творчість).
В Нарешті ось і високі двері, покриті папірцями з написаними на них прізвищами мешканців (Н. Рибак).
Г Довго матері не спалось – матерям не спиться (П. Воронько).
Д Найвище уміння – почати спочатку життя, розуміння, дорогу до себе (Л.Костенко)
2.3. Неузгоджене означення є в реченні
А Ой не сам запорожець іде: дев'ятеро коней веде.
Б Для доброго друга випряжу коня з плуга.
В Під поромом вирувала чорна вода.
Г  Нашу увагу привернули  квіти з лісу
Д Сірі води густо спливали з сірого неба на посірілу землю.
 3. Установіть відповідність:
3.1 Установіть відповідність між членами речення та  синтаксичною функцією виділених слів                                                                          4б.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
А Жити — добро творити.
Б Серед неба горить білолиций.
В Соняшники заплутались своїми жовтими головами в гіллі.
Г Я не міг зігрітися, хоч згинався в три поги­белі.
Д Освітлений вогнями, підходить пароплав «Тарас Шевченко».


3.2 Між односкладним реченням та його характеристикою:             5б.

1. Означено-особовим є речення
2. Неозначено – особовим є речення
3. Узагальнено-особовим є речення
4. Безособовим є речення
5. Називним є речення

А У лузі пахне вогкою травою.
Б На полянах поміж дубами викосили траву.
В Що посієш, те й пожнеш.
Г Любимо Вкраїну, та не сліпо, щирим серцем, чистою душею.
Д Тиша в саду. Яблука. Сонця плями. І спокій такий на серці, немов посміхнулась мама (Л. Таладай).


3.3. Між підметом у реченні та його морфологічним вираженням. 4б.         

1 Прямо над нашою хатиною пролітають лебеді (М. Стельмах).
2 Історіє! З твоїх важких томів крізь давнини завісу темно-сіру майбутнє дивиться (Є. Плужник)
3 Вірити в казку – щасливому буть (М. Дмитренко).
4. В кожнім серці є сьогодні, вчора, завтра (Б.Олійник).
А прикметником
Б  іменником
В неозначеною формою дієслова
Г прислівником
Д числівником
Е займенником


4. Запишіть іменники у формі родового відмінка однини.                            10б.

Вівторок, грім, закон, колектив, Крим, мотор, пісок, предмет, прогрес, сорт, Будапешт, вінець, гопак, полк, Миколаїв, Париж, Лондон, гурток, плач, інститут.

Усього: 41б.

8 клас
Українська література
1.    Напишіть твір (обсяг – 2- 2,5 с.) на одну з тем: 24б.(12 – зм., 12– грам.)
 1) Заспів нової української літератури.
 2) На концерті української пісні.
 3) Пісенні скарби українського народу.                                
 2.Дайте відповіді на запитання:
1) Як називали найвідомішого українського кобзаря Остапа Вересая?
Запишіть не менше 3-х перифраз.                                          3б.
 2) Назвіть прізвище письменника за псевдонімами:             .
          Джеджалик, Марко, Руслан, Мирон, Мирон Ковалишин, Іван Живий 
3) За поданими роками запишіть події з життя Т.Шевченка:     4б.
а)1838; б)1840; в) 1843, 1845, 1859; г) 1847 –1857.
4.  Аннали – це …                                                                              2б.                         
5)Як називається двоскладова стопа без наголосу?                  2б.
3.Установіть відповідність:  між цитатою із «Слова о полку Ігоревім» та дійовими особами                                                                         5б.
А Ігор
1 «Один брат, один світ світлий – ти, Ігорю!»
Б Кончак
2 «Браття і дружино! Лучне ж би потятим бути, аніж полоненим бути»
В Боян
3 «О, мої синовці… Рано єсте почали Половецьку землю мечами разити. А собі слави шукати… »
Г Ярославна
4 «Коли сокіл до гнізда летить – то ми сокільця опутаємо красною дівицею»
Д Всеволод
5 «О, вітре, вітрило! Чому, господине, так сильно вієш ти?»
Е Святослав

            4.  Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                        12б.
– Хто ми в світі без рідного слова?
Запитаю, щоб чулось навкруг.
Ой болить і пече мене знову
Глухота перекошених душ.
– Ну і  що? – хтось промовить зухвало.
Слово хліба чи сала додасть?..
Дух живий поміняти на сало  –
Чи не гріх це важкий, не напасть?

Братнє слово мені не байдуже –
Хай у серці кубелечко в’є.
Та усе ж мені хочеться дуже,
Щоб стозвуко звучало й моє.
Рідне слово… Ні, вітер огуди
Не затулить нам злякано рот.
Ми без нього такі собі – люди,
А із ним – український народ.
Вадим Крищенко

                                                                                                  Усього: 54б.
                                                                 Разом:   95б.             




























Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури

Українська мова
9       клас
 І. Спишіть слова, знявши риску чи вставивши знак або букву.    10б.
Пів/неба, пів/яблука, пів/Одеси, пів/язика, яскраво/лимонний, народно/пісе…ний, свіжо/спеч…ний, п’яти/пелюстковий, по/
за/очі, не/сьогодні/завтра, з/року/ в/рік, у/сто/крат, казна/перед/ ким, моркв…яний, Лук…ян, львів…янин, Сант…яго, піран…я, відшліфован…ий, приїж…ати.                                                                                            

2.Укажіть правильну відповідь (Кожна правильна відповідь оцінюється
 2 балами)                                                                                            8б.       
2.1.У якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
   А Не/розв’язана учнем задача, не/відмінене вікно, не/забута історія
    Б Непошкоджена шкіра, не/зрошена вранці земля, не/розкладені речі         
    В Не/пофарбована стіна, ще не/зів’яле листя, не/доглянута дитина
    Г Не/завантажений нічим корабель, не/зрізане, а зламане дерево, двері не/зачинені
   Д Не/прибрана ділянка, не/скресла річка, не/политі квіти
2.2 У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?
         А Зелене листя – зелене хлоп’я, сліпий дідусь – сліпий дощ
         Б Міцна дружба – міцний сон, сильний вітер – сильний чоловік
         В Спуститися у балку – обтісувати балку, бродити по воді – бродити у діжці
         Г Високе дерево – низьке дерево, далекий      друг – близький друг
2.3 У якому рядку в усіх словах можливе чергування голосних звуків при словозміні чи словотворенні?
         А Гатити, водопій, сон, мох, шелест
         Б Особа, пшоно, череда, вовк, студент
         В Голова, слово, осінь, Канів, день
         Г Стояти, сім, джерело, тінь, берег
         Д Вітер, женити, сторона, колгосп, рот
2.4 У якому рядку всі іменники в родовому відмінку мають закінчення
 –у (-ю)?
         А Щебет, друкар, спомин, свинець, букет
         Б Бузок, діагноз, товар, край, авіатор
         В Абзац, лан, оркестр, гнів, Париж
         Г Сибір, сантиметр, натовп, Лондон, рід
         Д Інвентар, інтерес, баскетбол, кисень, університет

         3. Подвоєння літер відбувається в усіх словах рядків:            4б.    
         А Розкіш…ю, цін…ий, лимон…ий, осін…ій
         Б Зав…ишки, дений, вікон…иця, попідвікон…ю
         В Лін…ю, любов…ю, стат…ей,  радістю
         Г Щаст…я, знамен…к, об…ити, угід…я
         Д Бов…ан, л…ють, ворон…я, угід…я

4 Установіть відповідність:                                                                    3б.
4.1  Між словосполученням та способом граматичного зв’язку
А Керувати закладом, виконувати завдання, думати про результат
1 Узгодження
Б Розпочати вчасно, сидіти роздумуючи, прийшов допомагати
2 Керування
В Красиве обличчя, річка Дніпро, успішний іспит
3 Прилягання


4.2.Між реченнями та їх типами                                                             3б.
А Немає мудріших, ніж народ учителів
1 Речення неозначено-особове
Б Літа, як стрілки, не переведеш
2 Речення безособове
В Учителя й дерево пізнають по плодах
3 Речення узагальнено-особове

4.  Речення  означено-особове


   4.3 Між реченнями та способом вираження виділених слів у них      3б.
А Коло млина, коло броду, ой там пили два голуби воду
1 Іменник
Б Коло найточніше накреслити циркулем
2 Прислівник
В А там навколо – Всесвіт неозорий
3 Прийменник

4  Сполучник

5. Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всієї конструкції та еквівалентів простих речень), накресліть схему.                        18б.
Осокори стоять під вікном і  немов чубаті хлопці  про щось перешіптуються з грайливим вітром  а літня ніч уже засвітила в небі зоряні люстри.                                                                                                                                

Усього: 49б.

                                                    Українська література
9 клас

         1. Напишіть твір на одну  з тем: (обсяг  2 стор.)                 24б.
(12– зміст, 12 – грамотність)
– Ідейно-художнє спрямування родинно-побутових пісень.
–«Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?»(Г.С.Сковорода)
       «Де общеє добро в упадку,
      Забудь отця, забудь і матку,
     Лети повинность ісправлять…» (І.П.Котляревський)

         2. Розкажіть про перше видання «Кобзаря» Т. Шевченка, про резонанс, який воно викликало серед сучасників.                        5б.

3.Установіть відповідність:                                                               4б.
 Між жанрами та назвами творів
А «Послання до єпископів» І. Вишенського
1 Притча
Б «Повість минулих літ» Нестора
2 Історична драма
В «Милість Божа» невідомого автора
3 Полемічна література
Г «… про блудного сина»
4 Літопис
                                                                                                                 
         3.Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема, ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршований розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму)                                                                                                     12б.
         Солов’їні далі
Солов’їні далі, далі солов’їні…
Знов весна розквітла на моїй Вкраїні.
На гіллі рясному цвіт немов сніжини,    
Знову серце б’ється молодо і дзвінко…
Я іду до гаю. Краю, ти мій, краю,
Кращого за тебе я в житті не знаю!
Кращого не знаю, далі мої сині,
Як весну стрічати на моїй Вкраїні.
У росі фіалки, ріки у тумані…
В серці сяють очі сині і кохані…
В птичім щебетанні все кругом проснулось,
І до мене знову молодість вернулась.(В.Сосюра)
                                                                                                   Усього: 45б.
                                                                        Разом: 94б.
Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
Українська мова
10 клас
1. Укажіть правильну відповідь ( за кожну правильну відповідь -2б.) 12б.
1.1. Неправильно утворено форму наказового способу в рядку
 А з’їси
 Б хай прийдуть
 В будьте
 Г  готуймося
 Д  ріж
1.2. Правил уживання великої літери та лапок дотримано в рядку
 А Північний полюс, центральна Слобожанщина
 Б стадіон «Спартак», книги «Старого Заповіту»
 В Декан хімічного факультету, доба Ренесансу
 Г  Генеральний секретар ООН, Євангеліє від Луки
     Д  Біловезька Пуща, дочка Прометея (Леся Українка)
1.3. Мякий знак на місці пропуску не треба писати в усіх словах рядка
 А бояз…кий, ковз…кий, близ…кий
 Б голубон…ці, лозин…ці, оболон…ці
 В перелл…ється, весіл…ля, фотоател…є
 Г  громадян…ський, т…мяний, млин…ці
        Д  велетен…ський, Рівнен…щина, гіс…ть
1.4. Потребує редагування словосполучення
 А дорожчий золота
 Б перетворити на пустелю
 В через несприятливу погоду
 Г наказ по школі
       Д дякувати вам
1.5. Поширене означення треба виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
 А Наближається повний спеки й світла південь.
 Б  А он уже видніє з далини столиця Вишневецького   Лубни.
 В Мечем і кровю писані кросворди ніхто уже повік не розгадає.
 Г  Шумлять білим цвітом налиті сади навесні.
       Д  Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.
1.6. Складнопідрядним є речення (поставити розділові знаки)
 А Латаття ніжилось в озерах  хитали ряску карасі.
 Б  Добре підготувавши домашні завдання  можна отримати гарні оцінки
 В Національна своєрідність зближує нації  а не розєднує їх.
 Г Усе іде  але не все минає над берегами вічної ріки.
       Д  Хто своє носить  той чужого не просить.

2. Укажіть правильні відповіді (правильних відповідей дві або більше)4б.
2.1. Виділені слова є прийменниками в реченнях
А  Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь.
Б  Весна гомоніла навколо них, вода гоготіла, гурчала струмками по ярках і пагорбах.
В  Сонце, спочивши, розкидало проміння навколо.
Г  Сини землі тепер повстали за неозорий край свій, за степи.
      Д   Ох, тривого, дика тривого, не шаленій і серця не край
     2.2.  Складені присудки наявні  в реченнях
А  І ось вперіщив дощ,зашумів над полями, над пасікою.
Б  Павлинка була трохи розчарована.
В  Травень вчився босим по землі ходити.
Г  Довго спали вітри у ярах на припоні.
      Д   Він рицар був високої мети, він ворог був лукавства і облуди.
3. Установіть відповідність
     3.1. Між пунктограмами та прикладами                                         4б.
1   тире між підметом та присудком
2   тире при відокремленій прикладці
 тире між частинами складного речення
4  тире на місці пропущеного члена речення
                                        
А  Орач торкнеться до керма руками – і нива дзвонить темним сріблом скиб.
Б  І при пекучому сонячнім німбі – ані краплини дощу.
В  Моя погибель – мій же оберіг.
Г  Летить земля – обпечена пелюстка.
Д  І земля, і вода, і повітря – все поснуло.

3.2. Між словами та способами їх творення                                  4б.
1
складання
А
прадід
2
префіксальний
Б
настільний
3
суфіксальний
В
переділ
4
безафіксний
Г
лісосмуга


Д
віконний

3.3. Між  фразеологічними синонімами                                              4б.
кишка тонка
А мотузяна душа
не гріє і не знобить
Б  і мухи не зачепить
хоч проти шерсті гладь

знімати стружку

В  як на шпильках
  
Г  не брати близько до серця
Д  накручувати хвоста
 4. Спишіть слова, вставивши, де потрібно, букви і знявши риску. 10б.
         Інтермец…о, а…нали, лібрет…о, Маро…ко, баро…ко, брав…симо, го…ландець, фін…и, і…міграція, ем…іграція, шас…і, ві…ла; без/вісти, в/знаки, за/пані/брата, зі/споду, над/міру, віч/на/віч, з/дня/на/день, на/споді.
 5. Перепишіть речення, розставивши розділові знаки. Зробіть його синтаксичний розбір (підкресліть головні і другорядні члени речення, дайте характеристику речення, побудуйте структурну схему). Надпишіть над кожним словом частину  мови.                                                    15б.
Прошите яскравими зорями    небо   звисає   так низько     що   коли   б   не   скеля яка   його   підпирає воно   спустилося    б    прямо      до    нас    (А.Дімаров).

                                                                                                Усього: 53б.







































УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
10 клас

1.    Напишіть твір на одну з тем: ( 3 стор.)     24б. (12-зміст, 12 – грамот.)

-         Українська ментальність: гуманістичні традиції народного побуту і моралі у повісті Нечуя- Левицького «Кайдашева сім'я».
-          Типове й екстримальне у долі Ничипора Варениченка ( за твором Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)

2. Що таке новела? Назвіть її ознаки та наведіть приклади відомих вам новел (2-3).                                                                                                 5б.
                                                                                         
3.Установіть відповідність  між назвами творів І.Франка та жанрами.4б.
повість
А  «Сойчине крило»
новела
Б  «Украдене щастя»
драма
В  «Мойсей»
поема
Г  «Розвивайся ти, високий дубе»

Д  «Перехресні стежки»

4. Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                            12б.
                                                Світає…
                                                Так тихо, так любо,
                                                         так ніжно у полі.
                                                Мов свічі погаслі
                                                         в клубках фіміаму,
                                                В туман загорнувшись,
                                                        далекі тополі
                                                В душі вигравають
                                                        мінорную гаму.
                                                Вже дніє поволі..
                                                Так тихо, так любо,
                                                         так ніжно у полі.
                                                                          П.Тичина



                                                                                      Усього: 45б.
                                                                       Разом:      98б.



Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
11 клас

Українська мова
1.Укажіть правильну відповідь ( за кожну правильну – 2б.)      12б.
1.1. У якому рядку у вимові всіх слів спостерігається явище уподібнення приголосних?
    А   смужка, боротьба, зцілити, кішка;
    Б   низка, молотьба, зсипати, миска;
    В   вогкий, рюкзак, нігтик, зсунути;
    Г   стежка, екзамен, зцементувати, грушка.
1.2. У якому рядку всі дієприкметники пишуться з не разом?
   А   не/виконане завдання, не/скошена трава, не/розв’язана задача;
   Б   не/прочитана книга, не/побілена хата, стіни не/фарбовані, а лаковані;
   В   не/вишитий рушник, слова, ще нікому не/сказані, не/довантажена машина;
   Г   не/доспівані пісні, квіти ніким не/зірвані; не/доплетений кошик.
1.3. Укажіть рядок, у якому правильно вжито форми усіх складених кількісних числівників?
  А   двомастами тридцятьма, ста дев’яноста шести, сорока двом;
  Б   тристам двом, вісімдесяти, двадцять одним;
  В   ста другому, триста першому, чотириста дванадцятому;
  Г   тридцяти двох, сто вісімдесяти чотирьом, сімомастами чотирьом.
1.4. У якому рядку всі слова вживаються із суфіксом  -зьк-?
  А    Несвіч,  Манчестер, Ізмаїл, завод;
  Б    Буг,варяг, Вашингтон, Ужгород;
  В    Черкаси, Волга, Чернігів, Лабрадор;
  Г    Люксембург, Париж, Кавказ, Кривий Ріг.
1.5.  Позначте рядок,   у якому всі іменники належать до чоловічого  роду
  А   кіно,  ступінь,   кашне, Сочі
  Б    шимпанзе, учитель, дріб, собака
  В   Сибір,  путь,  сип, колібрі
  Г   маестро, метро, президія
1.6.  Позначте рядок,  у якому   всі  прислівники треба писати з НН
  А    нужден…о, монотон…о. шален…о, жадан…о
  Б    впевнен…о, зран…я, позмін…о, нерівнян…о
  В    щоден…о, сон…о, навман…я, попід тин…ю
  Г     бездоган…о, попідвікон…ю, невпин…о, безмірн…о
                                                                                                                                                                          



2. Укажіть  правильні відповіді (дві або більше).    4б.
2.1. У яких рядках усі слова пишуться з подвоєними літерами?
    А    зран..я, безсмерт..я, пісен..ий, прочитан..ий;
    Б    страшен..ий, картин..ий, міськ..ом, від..зеркалити;
    В    довгожан..ий, блажен..ий, згуртован..ий, височен..ий;
    Г    жит..єдайний, бов..аніти, роздоріж..я, Він..ичина;
   Д    узвиш..я, стат..ей, роз..броїти, суд..ів.
2.2.  У яких рядках всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а(-я)?
  А   зупинка трамва.., не вистачає кілограм.., виписав із підручник..;
  Б   прибув з Єгипт.., не поставив апостроф.., основи світогляд..;
  В   літр бензин.., приміщення театр.., не було прапор..,
  Г    з останнього вагон.., вулиці Париж.., зібрали з гектар..;
  Д   недалеко від автобус.., сторінки зошит.., довгого коридор...
                                                                                                                                                                           
3. Установіть відповідність                                         4б.
3.1.  Між фразеологічними антонімами
1  попасти в тенета
2  зі шкури пнутися
3  зривати личину
4  берегти нерви
А   пальцем не ворухнути
Б   виходити з рівноваги
В   вискочити на сухе
Г   надягати машкару
Д  зв’язати руки


3.2.  Між словосполученнями та стилями мовлення, до яких вони належать                                                                                             4б.                                                    

1  офіційно-діловий
2  розмовний
3  публіцистичний
4  художній
А  доводити до відома, відповідно до плану
    роботи, відповідальність покласти
Б  доконаний вид, зусилля громадськості, вогонь   
     моїх пісень
В  веселкова роса, срібні струни мрій, усмішка
    долі
Г  викинути з голову, одного поля ягода, підібгати
     хвоста
Д  мислити по-державному, голос тисячоліть,
    уписати героїчну сторінку.








3.3. Між реченням та схемою, що відображає його будову         4б.
1  Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і  
     вербовим човником прибилась до бродів весна.
2  Рясні дощі,що набридливо періщили кілька днів під-
    ряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер
     зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера.
3  Сьогодні сонце висварило в осені ще один похожий
     день, і він не знав, куди йому занести бабине літо. 
4  Старшина лічила ранком військо, і багато кращих
    вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони
    лягли.
А  [ ,(що), ], []
Б  [ ], і [ ], куди ( )
В  [ ], [ ], і [ ]
Г  [ ], і [ ]: [ ], де
( )
Д  [ ], і [ ], де( ).

                                                                                                                                                                                
 4. Перепишіть речення, розділові знаки пропущено. Зробіть його синтаксичний розбір (підкресліть головні і другорядні члени речення, дайте характеристику речення, побудуйте структурну схему). Напишіть  біля кожного слова частину мови. Зробіть морфологічний розбір підкресленого слова.                                                                15б.
Землю   вкриває   асфальт і бетон  небо   затягується   димами і ревом     засмоктує   і   не    залишає   для душі  тієї   чистоти   години, коли     можна замислитись   над собою    і   подумати   про головне     (Є.Сверcтюк).     


5.    До поданих слів доберіть  не менше 3 синонімів.                4,5б.
Буденний  – 
Відступник  – 
Бурлити – 




                                                                                   Усього: 47,5б.












Українська література
11  клас
1.Напишіть твір на одну з тем: (3 стор.)  24б. ( 12 – зміст, 12 – грамот.)
-         « Феномен Тичини – феномен доби…» (В.Стус).
-         Провідні мотиви лірики  М.Семенка.
-         «О гроно п’ятірне нездоланних співців,
крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів…» (М.Драй-Хмара)

2. Дайте визначення  літературного поняття «роман» та його види відповідно до  змісту.                                                                         5б.

3. Установіть відповідність   між діями героїв твору Ю.Яновського «Подвійне коло» та самими героями:                                           4б.
1 «Купу кінного козацтва головного отамана» вів...
2 «З-за ліска вискочили вершники з чорним прапо-
    ром». Їх вів...
3 «Загоном Добровольчої армії генерала Антона
    Денікіна» командував...
4 «...розгорнувся здалеку червоний прапор кінного
    загону інтернаціонального полку», яким коман-
    дував...
А  Половець Андрій
Б  Половець Оверко
В  Половець Панас
Г   Половець Сашко
Д  Половець Іван
 4. Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рими, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                        12б.
    Усе — лише не це! Не ці спокійні дні,
    Де всі слова у барвах однакових,
    Думки, мов нероздмухані вогні,
    Бажання — в запорошених оковах.
    Якогось вітру, сміху чи злоби!
    Щоб рвались душі крізь іржаві ґрати,
    Щоб крикнув хтось: ненавидь і люби —
    І варто буде жити чи вмирати!
    Не бійся днів заплутаних вузлом,
    Ночей безсонних, очманілих ранків.
    Хай ріже час лице добром і злом!Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
7 клас
Українська мова
1.Перепишіть текст. Поставте необхідні розділові знаки та орфограми
( Кожна  правильна відповідь - 1 бал. )                                               15б.
Україн…ська піс…ня  це г…ніальна поетична біографія українського народу – писав Олександр Довженко. І справді протягом віків українці творили багатющу народно/поетичну спадщину, яку шанують у всьому світі. «Бувають щасливо обдаровані натури і бувають так само щасливо обдаровані народи. Я бачив такий народ музикант – це українці» – говорив Петро Чайковський.
Пісня завжди живила дух народу, надихала на боро…ьбу і мирну працю. Звучить вона і всюди в світі, куди  закинула наших співвітчизників доля єднаючи велику ….країнську родину.
 Тож хай і нині українська народна пісня  звучить у наших оселях, зігріваючи душевним теплом наші сер…ця.
2. Узгодьте числівники з  іменниками, записуючи їх словами.   4б.
2 (кілограми), перед 50 (слоненята), до 3 (вовки), після 12 (година), із 7 (зайці), у 45 (тигри), близько 239 (антилопи), за 1,5 (метр).               
3.Визначте відміну і групу іменників.                                             10б.
Снігур, олівець, п’ята, дощ, левада, прізвище, чиж, пальто, рій, сторож, Ігор, порося, маляр, кобзар, сталевар, секретар, школяр, сіль, ім’я, узбіччя.
4.Визначте слова, тлумачення яких подані нижче.                          4б.
1.     Спеціальне приміщення, де паряться й миються.
2.     Той, хто займається полюванням на диких звірів і птахів.
3.     Особа, що займає якесь приміщення як житло.
4.     Переміщення за допомогою транспорту або пішки далеко за межі постійного місцеперебування.                                                   
5. Відредагуйте речення.                                                                       5б.
1) Я подзвоню в дев’ять годин. 2)Приймаючи участь у самому найважливішому міроприємстві, Олена дуже захопилася ним. 3) Хлопець вдруг упав в обморок. 4)Переможці Всеукраїнського конкурсу імені Тараса Шевченко поїхали до Черкасів. 5) Получити гроші можна в банку на протязі двох тижнів.                                                                          
                                                                                                                  

                                  Усього:                            38б.
7 клас
Українська література
1. Напишіть твір на одну із тем: (1, 5 стор.)                               24б.
(12 - зміст, 12- грамот.)
          1. «Пісня – се джерело, з якого на здоровя довго ще будуть пити нащадки» (П.Грабовський).
         2. Автори, виконавці й герої коломийок – які вони?…
         3. Провідні мотиви повісті І.Франка «Захар Беркут».                                                                         
2.Дайте чіткі й лаконічні відповіді на запитання та виконайте завдання.
1)З якого твору ці слова?     До якого жанру та групи належать?     3б.
          Гей, хто в лісі, озовися!
Та викрешеш огню,
 Та потягнем люльки,
           Не журися !
2) Про що І.Франко сказав: «…І серед суспільності, і в науці вони  мають вироблену славу»?                                                                                       2б.
3) Про якого літературного героя ці слова   із якого твору: «Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин…»?                                                                           2б.
4) Коли Захар Беркут назвав Мирославу «недоброю дівчиною»?    2б.
5) Ким назвали нащадки Т.Шевченка після виходу у світ його «Заповіту»? 2б.
6 ) Що таке історична повість?                                                                     2б.
7) Яка основна думка балади Т.Г.Шевченка «Тополя»?                          2б.
                                                                   
3. Визначте ідею вірша. Випишіть усі відомі вам художні засоби.         8б.
Ті слова, що сиплють, мов з коробки,
Невагомі – довгі чи короткі…          
Що лишиться від такого слова?
Не зерно – одвіяна полова…
Ті слова, що цідять, мов з цеберка, –
Їхня суть приглушена й примеркла.
А краса – нетесана, дубова,
Одне слово, олово – не слово…
Ті слова, що ллють, мов із графина, –
Суміш аспірину і стрихніну.


Від цих слів бува невиліковна
Невимовна алергія мовна.
Ти слова дзвінкі бери з криниці –
Стебелисті, грайні, світлолиці.
Ти бери їх з чистого джерельця,
Що струмує в тебе коло серця.
З них і народилась наша мова –
Колискова, житньо-колоскова,
Повнозерна, срібна, чорноброва!  В.Бичко
                                                                                                        Усього: 47б.
                                                                                  Разом: 85 б.

Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
 Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
8 клас
Українська мова
1.     Запишіть  слова правильно.          12б.                                                                                   
Медико/генетичний, ново/грецький, мінерально/сировинний, зовнішньо/політичний, теле/радіо/апаратура, народно/визвольний, з/діда/прадіда, термо/гідро/динаміка, нижче/підписаний, піз..ній, гіган..ський, безсовіс..ний, цінніс..ний, виїз..ний, заздріс..ний, кіс..лявий, тиж..невий, пристрас..ний, міжоблас..ний, зап’яс..ний, захис..ний, буревіс..ник, волос..ний, капос..ний.
2. Укажіть правильну відповідь або відповіді: ( за кожну правильну відповідь зараховується 2бали).                     6б.                    
2.1. У якому рядку поєднання слів не є словосполученням?
А Густий кущ, стояли в кущах, старий чорногуз, золоті руки
Б працювати з папером, картата тканина, заплющити очі, добре працювати
В день втомився, минають дні, квіти розцвітають, море грає
Г приїхав давно, полоти картоплю, розцвітати пишно, закінчити роботу
Д весела розповідь, читати роман, гуляти по вулиці
2.2. З’ясуйте, яке з речень є поширеним називним
А З полови хліба не спечеш (Народна творчість).
Б Ведмедя не налигаєш (Народна творчість).
В Нарешті ось і високі двері, покриті папірцями з написаними на них прізвищами мешканців (Н. Рибак).
Г Довго матері не спалось – матерям не спиться (П. Воронько).
Д Найвище уміння – почати спочатку життя, розуміння, дорогу до себе (Л.Костенко)
2.3. Неузгоджене означення є в реченні
А Ой не сам запорожець іде: дев'ятеро коней веде.
Б Для доброго друга випряжу коня з плуга.
В Під поромом вирувала чорна вода.
Г  Нашу увагу привернули  квіти з лісу
Д Сірі води густо спливали з сірого неба на посірілу землю.
 3. Установіть відповідність:
3.1 Установіть відповідність між членами речення та  синтаксичною функцією виділених слів                                                                          4б.
1 підмет
2 присудок
3 означення
4 обставина
А Жити — добро творити.
Б Серед неба горить білолиций.
В Соняшники заплутались своїми жовтими головами в гіллі.
Г Я не міг зігрітися, хоч згинався в три поги­белі.
Д Освітлений вогнями, підходить пароплав «Тарас Шевченко».


3.2 Між односкладним реченням та його характеристикою:             5б.

1. Означено-особовим є речення
2. Неозначено – особовим є речення
3. Узагальнено-особовим є речення
4. Безособовим є речення
5. Називним є речення

А У лузі пахне вогкою травою.
Б На полянах поміж дубами викосили траву.
В Що посієш, те й пожнеш.
Г Любимо Вкраїну, та не сліпо, щирим серцем, чистою душею.
Д Тиша в саду. Яблука. Сонця плями. І спокій такий на серці, немов посміхнулась мама (Л. Таладай).


3.3. Між підметом у реченні та його морфологічним вираженням. 4б.         

1 Прямо над нашою хатиною пролітають лебеді (М. Стельмах).
2 Історіє! З твоїх важких томів крізь давнини завісу темно-сіру майбутнє дивиться (Є. Плужник)
3 Вірити в казку – щасливому буть (М. Дмитренко).
4. В кожнім серці є сьогодні, вчора, завтра (Б.Олійник).
А прикметником
Б  іменником
В неозначеною формою дієслова
Г прислівником
Д числівником
Е займенником


4. Запишіть іменники у формі родового відмінка однини.                            10б.

Вівторок, грім, закон, колектив, Крим, мотор, пісок, предмет, прогрес, сорт, Будапешт, вінець, гопак, полк, Миколаїв, Париж, Лондон, гурток, плач, інститут.

Усього: 41б.

8 клас
Українська література
1.    Напишіть твір (обсяг – 2- 2,5 с.) на одну з тем: 24б.(12 – зм., 12– грам.)
 1) Заспів нової української літератури.
 2) На концерті української пісні.
 3) Пісенні скарби українського народу.                                
 2.Дайте відповіді на запитання:
1) Як називали найвідомішого українського кобзаря Остапа Вересая?
Запишіть не менше 3-х перифраз.                                          3б.
 2) Назвіть прізвище письменника за псевдонімами:             .
          Джеджалик, Марко, Руслан, Мирон, Мирон Ковалишин, Іван Живий 
3) За поданими роками запишіть події з життя Т.Шевченка:     4б.
а)1838; б)1840; в) 1843, 1845, 1859; г) 1847 –1857.
4.  Аннали – це …                                                                              2б.                         
5)Як називається двоскладова стопа без наголосу?                  2б.
3.Установіть відповідність:  між цитатою із «Слова о полку Ігоревім» та дійовими особами                                                                         5б.
А Ігор
1 «Один брат, один світ світлий – ти, Ігорю!»
Б Кончак
2 «Браття і дружино! Лучне ж би потятим бути, аніж полоненим бути»
В Боян
3 «О, мої синовці… Рано єсте почали Половецьку землю мечами разити. А собі слави шукати… »
Г Ярославна
4 «Коли сокіл до гнізда летить – то ми сокільця опутаємо красною дівицею»
Д Всеволод
5 «О, вітре, вітрило! Чому, господине, так сильно вієш ти?»
Е Святослав

            4.  Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                        12б.
– Хто ми в світі без рідного слова?
Запитаю, щоб чулось навкруг.
Ой болить і пече мене знову
Глухота перекошених душ.
– Ну і  що? – хтось промовить зухвало.
Слово хліба чи сала додасть?..
Дух живий поміняти на сало  –
Чи не гріх це важкий, не напасть?

Братнє слово мені не байдуже –
Хай у серці кубелечко в’є.
Та усе ж мені хочеться дуже,
Щоб стозвуко звучало й моє.
Рідне слово… Ні, вітер огуди
Не затулить нам злякано рот.
Ми без нього такі собі – люди,
А із ним – український народ.
Вадим Крищенко

                                                                                                  Усього: 54б.
                                                                 Разом:   95б.             




























Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури

Українська мова
9       клас
 І. Спишіть слова, знявши риску чи вставивши знак або букву.    10б.
Пів/неба, пів/яблука, пів/Одеси, пів/язика, яскраво/лимонний, народно/пісе…ний, свіжо/спеч…ний, п’яти/пелюстковий, по/
за/очі, не/сьогодні/завтра, з/року/ в/рік, у/сто/крат, казна/перед/ ким, моркв…яний, Лук…ян, львів…янин, Сант…яго, піран…я, відшліфован…ий, приїж…ати.                                                                                            

2.Укажіть правильну відповідь (Кожна правильна відповідь оцінюється
 2 балами)                                                                                            8б.       
2.1.У якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
   А Не/розв’язана учнем задача, не/відмінене вікно, не/забута історія
    Б Непошкоджена шкіра, не/зрошена вранці земля, не/розкладені речі         
    В Не/пофарбована стіна, ще не/зів’яле листя, не/доглянута дитина
    Г Не/завантажений нічим корабель, не/зрізане, а зламане дерево, двері не/зачинені
   Д Не/прибрана ділянка, не/скресла річка, не/политі квіти
2.2 У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?
         А Зелене листя – зелене хлоп’я, сліпий дідусь – сліпий дощ
         Б Міцна дружба – міцний сон, сильний вітер – сильний чоловік
         В Спуститися у балку – обтісувати балку, бродити по воді – бродити у діжці
         Г Високе дерево – низьке дерево, далекий      друг – близький друг
2.3 У якому рядку в усіх словах можливе чергування голосних звуків при словозміні чи словотворенні?
         А Гатити, водопій, сон, мох, шелест
         Б Особа, пшоно, череда, вовк, студент
         В Голова, слово, осінь, Канів, день
         Г Стояти, сім, джерело, тінь, берег
         Д Вітер, женити, сторона, колгосп, рот
2.4 У якому рядку всі іменники в родовому відмінку мають закінчення
 –у (-ю)?
         А Щебет, друкар, спомин, свинець, букет
         Б Бузок, діагноз, товар, край, авіатор
         В Абзац, лан, оркестр, гнів, Париж
         Г Сибір, сантиметр, натовп, Лондон, рід
         Д Інвентар, інтерес, баскетбол, кисень, університет

         3. Подвоєння літер відбувається в усіх словах рядків:            4б.    
         А Розкіш…ю, цін…ий, лимон…ий, осін…ій
         Б Зав…ишки, дений, вікон…иця, попідвікон…ю
         В Лін…ю, любов…ю, стат…ей,  радістю
         Г Щаст…я, знамен…к, об…ити, угід…я
         Д Бов…ан, л…ють, ворон…я, угід…я

4 Установіть відповідність:                                                                    3б.
4.1  Між словосполученням та способом граматичного зв’язку
А Керувати закладом, виконувати завдання, думати про результат
1 Узгодження
Б Розпочати вчасно, сидіти роздумуючи, прийшов допомагати
2 Керування
В Красиве обличчя, річка Дніпро, успішний іспит
3 Прилягання


4.2.Між реченнями та їх типами                                                             3б.
А Немає мудріших, ніж народ учителів
1 Речення неозначено-особове
Б Літа, як стрілки, не переведеш
2 Речення безособове
В Учителя й дерево пізнають по плодах
3 Речення узагальнено-особове

4.  Речення  означено-особове


   4.3 Між реченнями та способом вираження виділених слів у них      3б.
А Коло млина, коло броду, ой там пили два голуби воду
1 Іменник
Б Коло найточніше накреслити циркулем
2 Прислівник
В А там навколо – Всесвіт неозорий
3 Прийменник

4  Сполучник

5. Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всієї конструкції та еквівалентів простих речень), накресліть схему.                        18б.
Осокори стоять під вікном і  немов чубаті хлопці  про щось перешіптуються з грайливим вітром  а літня ніч уже засвітила в небі зоряні люстри.                                                                                                                                

Усього: 49б.

                                                    Українська література
9 клас

         1. Напишіть твір на одну  з тем: (обсяг  2 стор.)                 24б.
(12– зміст, 12 – грамотність)
– Ідейно-художнє спрямування родинно-побутових пісень.
–«Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?»(Г.С.Сковорода)
       «Де общеє добро в упадку,
      Забудь отця, забудь і матку,
     Лети повинность ісправлять…» (І.П.Котляревський)

         2. Розкажіть про перше видання «Кобзаря» Т. Шевченка, про резонанс, який воно викликало серед сучасників.                        5б.

3.Установіть відповідність:                                                               4б.
 Між жанрами та назвами творів
А «Послання до єпископів» І. Вишенського
1 Притча
Б «Повість минулих літ» Нестора
2 Історична драма
В «Милість Божа» невідомого автора
3 Полемічна література
Г «… про блудного сина»
4 Літопис
                                                                                                                 
         3.Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема, ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршований розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму)                                                                                                     12б.
         Солов’їні далі
Солов’їні далі, далі солов’їні…
Знов весна розквітла на моїй Вкраїні.
На гіллі рясному цвіт немов сніжини,    
Знову серце б’ється молодо і дзвінко…
Я іду до гаю. Краю, ти мій, краю,
Кращого за тебе я в житті не знаю!
Кращого не знаю, далі мої сині,
Як весну стрічати на моїй Вкраїні.
У росі фіалки, ріки у тумані…
В серці сяють очі сині і кохані…
В птичім щебетанні все кругом проснулось,
І до мене знову молодість вернулась.(В.Сосюра)
                                                                                                   Усього: 45б.
                                                                        Разом: 94б.
Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
Українська мова
10 клас
1. Укажіть правильну відповідь ( за кожну правильну відповідь -2б.) 12б.
1.1. Неправильно утворено форму наказового способу в рядку
 А з’їси
 Б хай прийдуть
 В будьте
 Г  готуймося
 Д  ріж
1.2. Правил уживання великої літери та лапок дотримано в рядку
 А Північний полюс, центральна Слобожанщина
 Б стадіон «Спартак», книги «Старого Заповіту»
 В Декан хімічного факультету, доба Ренесансу
 Г  Генеральний секретар ООН, Євангеліє від Луки
     Д  Біловезька Пуща, дочка Прометея (Леся Українка)
1.3. Мякий знак на місці пропуску не треба писати в усіх словах рядка
 А бояз…кий, ковз…кий, близ…кий
 Б голубон…ці, лозин…ці, оболон…ці
 В перелл…ється, весіл…ля, фотоател…є
 Г  громадян…ський, т…мяний, млин…ці
        Д  велетен…ський, Рівнен…щина, гіс…ть
1.4. Потребує редагування словосполучення
 А дорожчий золота
 Б перетворити на пустелю
 В через несприятливу погоду
 Г наказ по школі
       Д дякувати вам
1.5. Поширене означення треба виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
 А Наближається повний спеки й світла південь.
 Б  А он уже видніє з далини столиця Вишневецького   Лубни.
 В Мечем і кровю писані кросворди ніхто уже повік не розгадає.
 Г  Шумлять білим цвітом налиті сади навесні.
       Д  Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.
1.6. Складнопідрядним є речення (поставити розділові знаки)
 А Латаття ніжилось в озерах  хитали ряску карасі.
 Б  Добре підготувавши домашні завдання  можна отримати гарні оцінки
 В Національна своєрідність зближує нації  а не розєднує їх.
 Г Усе іде  але не все минає над берегами вічної ріки.
       Д  Хто своє носить  той чужого не просить.

2. Укажіть правильні відповіді (правильних відповідей дві або більше)4б.
2.1. Виділені слова є прийменниками в реченнях
А  Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь.
Б  Весна гомоніла навколо них, вода гоготіла, гурчала струмками по ярках і пагорбах.
В  Сонце, спочивши, розкидало проміння навколо.
Г  Сини землі тепер повстали за неозорий край свій, за степи.
      Д   Ох, тривого, дика тривого, не шаленій і серця не край
     2.2.  Складені присудки наявні  в реченнях
А  І ось вперіщив дощ,зашумів над полями, над пасікою.
Б  Павлинка була трохи розчарована.
В  Травень вчився босим по землі ходити.
Г  Довго спали вітри у ярах на припоні.
      Д   Він рицар був високої мети, він ворог був лукавства і облуди.
3. Установіть відповідність
     3.1. Між пунктограмами та прикладами                                         4б.
1   тире між підметом та присудком
2   тире при відокремленій прикладці
 тире між частинами складного речення
4  тире на місці пропущеного члена речення
                                        
А  Орач торкнеться до керма руками – і нива дзвонить темним сріблом скиб.
Б  І при пекучому сонячнім німбі – ані краплини дощу.
В  Моя погибель – мій же оберіг.
Г  Летить земля – обпечена пелюстка.
Д  І земля, і вода, і повітря – все поснуло.

3.2. Між словами та способами їх творення                                  4б.
1
складання
А
прадід
2
префіксальний
Б
настільний
3
суфіксальний
В
переділ
4
безафіксний
Г
лісосмуга


Д
віконний

3.3. Між  фразеологічними синонімами                                              4б.
кишка тонка
А мотузяна душа
не гріє і не знобить
Б  і мухи не зачепить
хоч проти шерсті гладь

знімати стружку

В  як на шпильках
  
Г  не брати близько до серця
Д  накручувати хвоста
 4. Спишіть слова, вставивши, де потрібно, букви і знявши риску. 10б.
         Інтермец…о, а…нали, лібрет…о, Маро…ко, баро…ко, брав…симо, го…ландець, фін…и, і…міграція, ем…іграція, шас…і, ві…ла; без/вісти, в/знаки, за/пані/брата, зі/споду, над/міру, віч/на/віч, з/дня/на/день, на/споді.
 5. Перепишіть речення, розставивши розділові знаки. Зробіть його синтаксичний розбір (підкресліть головні і другорядні члени речення, дайте характеристику речення, побудуйте структурну схему). Надпишіть над кожним словом частину  мови.                                                    15б.
Прошите яскравими зорями    небо   звисає   так низько     що   коли   б   не   скеля яка   його   підпирає воно   спустилося    б    прямо      до    нас    (А.Дімаров).

                                                                                                Усього: 53б.







































УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
10 клас

1.    Напишіть твір на одну з тем: ( 3 стор.)     24б. (12-зміст, 12 – грамот.)

-         Українська ментальність: гуманістичні традиції народного побуту і моралі у повісті Нечуя- Левицького «Кайдашева сім'я».
-          Типове й екстримальне у долі Ничипора Варениченка ( за твором Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)

2. Що таке новела? Назвіть її ознаки та наведіть приклади відомих вам новел (2-3).                                                                                                 5б.
                                                                                         
3.Установіть відповідність  між назвами творів І.Франка та жанрами.4б.
повість
А  «Сойчине крило»
новела
Б  «Украдене щастя»
драма
В  «Мойсей»
поема
Г  «Розвивайся ти, високий дубе»

Д  «Перехресні стежки»

4. Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                            12б.
                                                Світає…
                                                Так тихо, так любо,
                                                         так ніжно у полі.
                                                Мов свічі погаслі
                                                         в клубках фіміаму,
                                                В туман загорнувшись,
                                                        далекі тополі
                                                В душі вигравають
                                                        мінорную гаму.
                                                Вже дніє поволі..
                                                Так тихо, так любо,
                                                         так ніжно у полі.
                                                                          П.Тичина



                                                                                      Усього: 45б.
                                                                       Разом:      98б.



Полтавський   обласний  інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.М.В.Остроградського
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури
11 клас

Українська мова
1.Укажіть правильну відповідь ( за кожну правильну – 2б.)      12б.
1.1. У якому рядку у вимові всіх слів спостерігається явище уподібнення приголосних?
    А   смужка, боротьба, зцілити, кішка;
    Б   низка, молотьба, зсипати, миска;
    В   вогкий, рюкзак, нігтик, зсунути;
    Г   стежка, екзамен, зцементувати, грушка.
1.2. У якому рядку всі дієприкметники пишуться з не разом?
   А   не/виконане завдання, не/скошена трава, не/розв’язана задача;
   Б   не/прочитана книга, не/побілена хата, стіни не/фарбовані, а лаковані;
   В   не/вишитий рушник, слова, ще нікому не/сказані, не/довантажена машина;
   Г   не/доспівані пісні, квіти ніким не/зірвані; не/доплетений кошик.
1.3. Укажіть рядок, у якому правильно вжито форми усіх складених кількісних числівників?
  А   двомастами тридцятьма, ста дев’яноста шести, сорока двом;
  Б   тристам двом, вісімдесяти, двадцять одним;
  В   ста другому, триста першому, чотириста дванадцятому;
  Г   тридцяти двох, сто вісімдесяти чотирьом, сімомастами чотирьом.
1.4. У якому рядку всі слова вживаються із суфіксом  -зьк-?
  А    Несвіч,  Манчестер, Ізмаїл, завод;
  Б    Буг,варяг, Вашингтон, Ужгород;
  В    Черкаси, Волга, Чернігів, Лабрадор;
  Г    Люксембург, Париж, Кавказ, Кривий Ріг.
1.5.  Позначте рядок,   у якому всі іменники належать до чоловічого  роду
  А   кіно,  ступінь,   кашне, Сочі
  Б    шимпанзе, учитель, дріб, собака
  В   Сибір,  путь,  сип, колібрі
  Г   маестро, метро, президія
1.6.  Позначте рядок,  у якому   всі  прислівники треба писати з НН
  А    нужден…о, монотон…о. шален…о, жадан…о
  Б    впевнен…о, зран…я, позмін…о, нерівнян…о
  В    щоден…о, сон…о, навман…я, попід тин…ю
  Г     бездоган…о, попідвікон…ю, невпин…о, безмірн…о
                                                                                                                                                                          



2. Укажіть  правильні відповіді (дві або більше).    4б.
2.1. У яких рядках усі слова пишуться з подвоєними літерами?
    А    зран..я, безсмерт..я, пісен..ий, прочитан..ий;
    Б    страшен..ий, картин..ий, міськ..ом, від..зеркалити;
    В    довгожан..ий, блажен..ий, згуртован..ий, височен..ий;
    Г    жит..єдайний, бов..аніти, роздоріж..я, Він..ичина;
   Д    узвиш..я, стат..ей, роз..броїти, суд..ів.
2.2.  У яких рядках всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а(-я)?
  А   зупинка трамва.., не вистачає кілограм.., виписав із підручник..;
  Б   прибув з Єгипт.., не поставив апостроф.., основи світогляд..;
  В   літр бензин.., приміщення театр.., не було прапор..,
  Г    з останнього вагон.., вулиці Париж.., зібрали з гектар..;
  Д   недалеко від автобус.., сторінки зошит.., довгого коридор...
                                                                                                                                                                           
3. Установіть відповідність                                         4б.
3.1.  Між фразеологічними антонімами
1  попасти в тенета
2  зі шкури пнутися
3  зривати личину
4  берегти нерви
А   пальцем не ворухнути
Б   виходити з рівноваги
В   вискочити на сухе
Г   надягати машкару
Д  зв’язати руки


3.2.  Між словосполученнями та стилями мовлення, до яких вони належать                                                                                             4б.                                                    

1  офіційно-діловий
2  розмовний
3  публіцистичний
4  художній
А  доводити до відома, відповідно до плану
    роботи, відповідальність покласти
Б  доконаний вид, зусилля громадськості, вогонь   
     моїх пісень
В  веселкова роса, срібні струни мрій, усмішка
    долі
Г  викинути з голову, одного поля ягода, підібгати
     хвоста
Д  мислити по-державному, голос тисячоліть,
    уписати героїчну сторінку.








3.3. Між реченням та схемою, що відображає його будову         4б.
1  Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і  
     вербовим човником прибилась до бродів весна.
2  Рясні дощі,що набридливо періщили кілька днів під-
    ряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер
     зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера.
3  Сьогодні сонце висварило в осені ще один похожий
     день, і він не знав, куди йому занести бабине літо. 
4  Старшина лічила ранком військо, і багато кращих
    вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони
    лягли.
А  [ ,(що), ], []
Б  [ ], і [ ], куди ( )
В  [ ], [ ], і [ ]
Г  [ ], і [ ]: [ ], де
( )
Д  [ ], і [ ], де( ).

                                                                                                                                                                                
 4. Перепишіть речення, розділові знаки пропущено. Зробіть його синтаксичний розбір (підкресліть головні і другорядні члени речення, дайте характеристику речення, побудуйте структурну схему). Напишіть  біля кожного слова частину мови. Зробіть морфологічний розбір підкресленого слова.                                                                15б.
Землю   вкриває   асфальт і бетон  небо   затягується   димами і ревом     засмоктує   і   не    залишає   для душі  тієї   чистоти   години, коли     можна замислитись   над собою    і   подумати   про головне     (Є.Сверcтюк).     


5.    До поданих слів доберіть  не менше 3 синонімів.                4,5б.
Буденний  – 
Відступник  – 
Бурлити – 




                                                                                   Усього: 47,5б.












Українська література
11  клас
1.Напишіть твір на одну з тем: (3 стор.)  24б. ( 12 – зміст, 12 – грамот.)
-         « Феномен Тичини – феномен доби…» (В.Стус).
-         Провідні мотиви лірики  М.Семенка.
-         «О гроно п’ятірне нездоланних співців,
крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів…» (М.Драй-Хмара)

2. Дайте визначення  літературного поняття «роман» та його види відповідно до  змісту.                                                                         5б.

3. Установіть відповідність   між діями героїв твору Ю.Яновського «Подвійне коло» та самими героями:                                           4б.
1 «Купу кінного козацтва головного отамана» вів...
2 «З-за ліска вискочили вершники з чорним прапо-
    ром». Їх вів...
3 «Загоном Добровольчої армії генерала Антона
    Денікіна» командував...
4 «...розгорнувся здалеку червоний прапор кінного
    загону інтернаціонального полку», яким коман-
    дував...
А  Половець Андрій
Б  Половець Оверко
В  Половець Панас
Г   Половець Сашко
Д  Половець Іван
 4. Проаналізуйте поезію за такою схемою (тема та ідея; жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рими, римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи, поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму).                                                                        12б.
    Усе — лише не це! Не ці спокійні дні,
    Де всі слова у барвах однакових,
    Думки, мов нероздмухані вогні,
    Бажання — в запорошених оковах.
    Якогось вітру, сміху чи злоби!
    Щоб рвались душі крізь іржаві ґрати,
    Щоб крикнув хтось: ненавидь і люби —
    І варто буде жити чи вмирати!
    Не бійся днів заплутаних вузлом,
    Ночей безсонних, очманілих ранків.
    Хай ріже час лице добром і злом!
    Хай палять серце найдрібніші ранки!
    Ти в тінь не йди. Тривай в пекучій грі.
     В сліпуче сяйво не лякайсь дивиться —
    Лише по спеці гряне жданий грім 
    І з хмар сковзне — багнетом — блискавиця.   (Олена Теліга)                                                                                         
                                                                                               Усього: 45б.
                                                                            Разом: 92,5


    Хай палять серце найдрібніші ранки!
    Ти в тінь не йди. Тривай в пекучій грі.
     В сліпуче сяйво не лякайсь дивиться —
    Лише по спеці гряне жданий грім 
    І з хмар сковзне — багнетом — блискавиця.   (Олена Теліга)                                                                                         
                                                                                               Усього: 45б.
                                                                            Разом: 92,5


Комментариев нет:

Отправить комментарий